Громадський транспорт у Чернігові під забороною: що буде далі

Рішення про повну зупинку громадського транспорту в місті ухвалено 19 березня на позачерговому засіданні виконкому міськради. Спочатку тролейбуси та маршрутки припинили свій рух на вихідні, 21–22 березня. Потім вони виїхали на роботу на понеділок – вівторок, а в середу, 25 березня, громадський транспорт мав остаточно зупинитись. Проте вже в понеділок можновладці вирішили почекати ще два дні – і зупинити тролейбуси та автобуси 27 березня, у п'ятницю, аж до завершення карантину.

Пред’являємо спецпосвідчення

За словами міського голови Владислава Атрошенка, за той час, який є до зупинки транспорту, підприємства і всі служби міста мали б проаналізувати, як вони будуть підвозити своїх працівників. І ця робота вже активно ведеться. Відомо, що стратегічні підприємства, аптеки та продуктові магазини вже складають списки на спеціальні посвідчення, за якими їх працівники матимуть змогу їздити містом тролейбусами, що прямуватимуть новими спецрегулярними маршрутами. Міська влада вже встигла виготовити першу партію таких спецпосвідчень.

***

Тролейбуси курсуватимуть з 6:00 до 9:00 та з 16:00 до 20:00. В інший час транспорт працювати не буде.

Не ловлять ґав і приватні підприємства, які вже замовляють так звану розвозку в тих перевізників, які зараз залишаться майже без роботи.

Інформацією про своїх перших клієнтів на час карантину поділився генеральний директор ПАТ «Чернігівавтосервіс» Володимир Козир:

– Із п’ятниці наші автобуси будуть виконувати лише спеціальні перевезення. На даний момент ми плануємо залучити до таких перевезень дуже небагато автобусів, десь п’ять-шість. Ми напряму з підприємствами підписуємо договори про такі спецперевезення. Уже можу сказати, що будемо возити працівників пивзаводу, однієї з торговельних мереж міста, психіатричної лікарні, тубдиспансеру, компанії «МАГР-Авто». Це станом на 25 березня, пізніше, можливо, хтось ще доєднається.

Щодо оплати проїзду, то пан Козир додав, що її буде два види: одні підприємства самі платитимуть перевізнику за своїх працівників, інші люди сплачиватимуть проїзд за звичайним тарифом – 6 грн. До речі, правила «10 чоловік» в автобусах «Чернігівавтосервісу» будуть намагатись дотримуватись. У комунальні тролейбуси, куди пускатимуть за спецпосвідченнями, оплата стандартна – 5 грн.

Маршрутки перетворились у соціальний транспорт

Однією з причин повної зупинки громадського транспорту є правило одночасного перебування в салоні тролейбуса або автобуса не більше 10 чоловік, а точніше те, до чого це правило призвело: постійні сварки кондукторів з пасажирами, конфлікти з водіями, а також засилля пенсіонерів у час пік. За словами перевізників, водії маршруток просто починали відмовлятись виходити на рейси в таких ситуаціях, адже це майже нервові зриви та постійна загроза штрафу понад 10 тис. грн за перевищення кількості людей в салоні.

До того ж на момент ухвалення рішення місто не мало конкретної та достовірної інформації щодо рівня захворюваності на коронавірусну інфекцію у місті, адже Чернігів на цей час досі не мав тестів.

Це вже не кажучи про те, що абсолютно всі перевізники працюють у надзвичайний збиток, і, можливо, їм вигідніше було б навіть не виходити на маршрути, ніж возити максимум по 10 людей одночасно.

– Зараз головне – це вижити, як у прямому, так і в переносному значенні. Ми ще 26 березня попрацюємо в дуже збитковому і, по суті, соціальному режимі «10 чоловік у салоні». Можливо, за цей час щось стане відомо про майбутнє нашої компанії. Журналісти ж завжди кажуть, що ми, перевізники, зажерлися, але це далеко не так. Зараз ми не ставимо автобуси в парк, хоч і відпрацьовуємо лише за заправку машини, і то не завжди виходить. У скрутний час ми допомагаємо саме таким чином,  каже представниця ВАТ «Таксосервіс» Раїса Казаніна.

Більшість водіїв залишиться без грошей

Як ми вже казали, кількість автобусів, які будуть задіяні в перевезеннях до різних підприємств міста, є мізерною, а деякі перевізники взагалі не використовуватимуть свої машини. Усе це відіб’ється на заробітку тих водіїв, які просто будуть сидіти без роботи. До того ж 25 березня Кабмін ухвалив рішення продовжити термін карантину до 24 квітня та ввести на всій території України режим надзвичайної ситуації, і це за нинішньої динаміки, цілком імовірно, ще не кінцева дата…

– Із водіями, які залишаються по суті без роботи, у мене дуже велика проблема, адже їх близько 300 чоловік. Карантин затягується більше ніж на місяць. Самотужки нашу компанію я просто не витягну. Заборонені абсолютно всі пасажирські перевезення по країні, моїм водіям нема де працювати, а просто так їм зарплатню я платити не можу. Підприємство стоїть – усі автобуси в парку. За всю історію нашої компанії такого ще не було, – відзначив Володимир Козир. 

Після карантину возити чернігівців може бути нікому

За допомогу та певні дотації перевізникам з міського або державного бюджету виступає громадська активістка та виконавчий керівник ГО «Агенція міських ініціатив» Тетяна Романова. Адже, на її думку, обмеження «10 чоловік» не виконувало своєї функції, бо в час пік люди силою набивались в автобуси та їхали, і нічого з цим зробити неможливо було.

Заборона роботи громадського транспорту в цій ситуації, звичайно, логічна, але ж треба думати і про тих перевізників, які за час заборони можуть втратити велику кількість водіїв. Карантин рано чи пізно закінчиться – а хто возитиме чернігівців, якщо платити людям зарплатню нема чим і вони просто будуть поступово звільнятись? Без дотацій та фінансової допомоги перевізникам деякі з них точно закриють справи, продадуть автобуси, і все. Треба шукати компроміс між перевізниками, підприємствами, міською та державною владою, – вважає Тетяна Романова.

Певні проблеми є і в таксистів, які начебто мали б більше заробляти, коли відсутній громадський транспорт. Але, за словами директора по маркетингу «Hopin Taxi Україна» Вадима Юрика, таксистам зараз теж нелегко, адже кількість замовлень, зокрема, у Чернігові зараз на дуже низькому рівні.

Особливих нововведень у нашій мережі таксі у зв’язку з повною забороною громадського транспорту в Чернігові не буде. Лише певним організаціям можемо надати пільгові умови для регулярних перевезень, але і це зараз доволі складно йде. Ціну ми не збільшуємо, водії в масках, проте рівень замовлень все одно впав десь у два рази. Більшість людей сидять дома і нікуди не хочуть їхати, – сказав Вадим Юрик.

Тож і ми вам рекомендуємо залишатись дома та виходити на вулицю лише за гострої необхідності, наприклад за продуктами або ліками. Якщо ж ви попри карантин працюєте, то радимо ходити на роботу пішки або ж користуватись тими самими «розвозками», обов’язково дотримуючись маскового режиму.