Освіта online: чернігівські школи адаптувались до дистанційного навчання

Уже не перший тиждень чернігівські школи, як і більшість інших закладів міста, знаходяться на карантині. Але освітній процес через це не зупинився, а лише перейшов у мережу Інтернет. Саме там за допомогою різноманітних додатків і навчаються чернігівські школярі. Про те, як проходить небувалий освітній процес та чи може він у майбутньому замінити всім нам звичний класний метод, ми поговорили із заступником директора з виховної роботи чернігівської школи № 27 Денисом Домоцьким.

Школа все організувала

Якщо взяти за приклад саме 27-му школу, то тут освітній процес під час карантину організували самі ж учителі разом з учнями. Для цього їм зовсім не знадобились онлайн-уроки по телебаченню, які створило Міністерство освіти і науки України. Більше того, за словами пана Домоцького, учні можуть дивитись всеукраїнські уроки, але пріоритетом є виконання саме шкільних завдань.

– Онлайн-уроки, що транслюють в інтернеті та по телебаченню, я фундаментально не дивився, бо в нас паралельно проходять власні, які ми запровадили в школі. Не можу сказати, допомагають якось ці уроки по ТБ нашим учням чи ні. Ми їм одразу сказали, що ті уроки – лише за бажанням, якщо вони хочуть додатково для себе щось дізнатись. Головне – щоб це не заважало виконувати основні завдання, які перед ними ставлять школа та вчителі, – зазначив заступник директора.

Також він додає, що одним із недоліків узагальнених на всю країну онлайн-уроків є відставання тем від навчального плану різних шкіл. Наприклад, у ефірі був урок з географії про Австралію (де вчителька переплутала океани), так цю тему у 27-й школі з 10-м класом пройшли ще до карантину.

Загалом, на думку пана Домоцького, педагоги з організацією дистанційного навчання справляються і школа, якщо можна так сказати, склала іспит з онлайн-навчання. Ті ж учительки англійської мови найпершими зорієнтувались та почали організовувати конференції з учнями в додатку ZOOM. Але є й ті, кому доволі складно прилаштуватись до такої дистанційної роботи з учнями. До того ж не у всіх є технічна можливість виходити в інтернет, щоб проводити уроки.

– Карантин показав: освіта технічно не готова до сучасних викликів. Хтось подіставав свої старі комп’ютери з величезними моніторами, де інтернет висне щохвилини. І ці вчителі дуже роздратовані такою ситуацією. Я їх розумію, бо їм реально важко, – говорить Денис Домоцький.

Уроки по телевізору

Про телевізійні заняття не надто позитивно відгукуються й батьки школярів. Навіть якщо винести за дужки помітну несерйозність «віп-учасників освітнього процесу» і розкритиковані помилки вчителів, яких кинули на амбразури, то претензії саме до неактуальності.

– Перший тиждень дивилася з сином уроки, щоб оцінити, – зізнається мама 7-класника 12-ї школи Олена.– Більшість тем я слухала уважніше, ніж син, тому що, як виявилося – вони майже все це «вже проходили». Батьки радять: оскільки від розбіжностей нікуди не подітися (наприклад, в різних регіонах по-різному проходили зимові сезонні карантини), то логічно було би перестрахуватися і вийти за межі шкільної програми. Користі було би більше.

Крім того, помітно, що вчителів відібрали, не попіклувавшись про те аби акцентувати увагу на специфіці телеуроків.

– Не розумію: чому не використовуються відео? Це ж не Мазепа, матеріалів повно. Вчителька говорить про акцент Горбачова і не показує його відео, хоч би півхвилини. Або про літак «Руслан»? – коментує урок з історії для 11 класу мама випускниці Інна Олешко. – Не кожен учитель може бути безпосереднім і артистичним, він і не зобов'язаний. Учителька говорила грамотно, зрозуміло, логічно. Але без відео було монотонно.

А тим часом з 28 квітня проєкт «Всеукраїнська школа онлайн» розпочав трансляцію уроків і для школярів 1–4 класів (перші тижні телеуроки були лише для учнів 5–11 класів). Уроки транслюють на YouTube-каналі Міністерства освіти та на 4 телеканалах:

  • 1 клас – Піксель
  • 2 клас – UA:Перший
  • 3 клас – UA:Культура
  • 4 клас – ПлюсПлюс

Програма розрахована на 5 тижнів і складається з чотирьох предметів: української мови, математики, науки та мистецтва. Кожен урок триває 15 хвилин у форматі лекцій. Уроки транслюються у вівторок та четвер з 09:00 до 10:00.

Важко всім

Дистанційне навчання є стовідсотковим стресом абсолютно для всіх учасників процесу. На думку Дениса, живе спілкування на уроці не може замінити ніщо – ні онлайн-конференції, ні месенджери, ні будь-що інше.

– Я ось проводив урок громадянської освіти з десятим класом у програмі для відеоконференцій ZOOM і можу сказати, що нам усім не вистачає живої присутності одне одного поряд. Урок – це цілий культ, зі своїм класом, дошкою, крейдою, шумом, відповідями, виходами в туалет, дзвінками мами на уроці. Усе це і є освіта, а не лише підручники та оцінки, – відзначив заступник директора.

Дехто скаже, що все це можна робити у смартфоні, і ніяких складнощів не має виникати. Так, це правда, але, за словами пана Домоцького, ті ж смартфони є не у всіх учителів, адже їхні зарплати не такі вже й високі.

– Так цікаво вийшло: учителі в школі постійно боролись з учнівськими смартфонами, а зараз без них та комп’ютерів майже неможливо організувати освітній процес. На мою думку, не треба боротися з часом, а варто лише потроху пристосовуватись до нього, – вважає Денис.

До школи можуть уже й не повернутись

Скільки ще триватиме карантин, ніхто не знає, але у тій же школі № 27 педагогічний колектив уже обговорив питання терміну можливого виходу з карантину. Оскільки дата початку звичайного освітнього процесу ну зовсім невідома, у школі готуються до найгіршого варіанту, а саме – неповернення до школи в цьому навчальному році.

– Ми готові продовжувати працювати дистанційно стільки, скільки буде потрібно. У нас повністю налагоджена система, і тому ми готові до продовження карантину, – каже Денис Домоцький.

А тим часом Міністерство освіти вже оприлюднило роз'яснення щодо процедури завершення навчального року в середніх навчальних закладах в умовах карантину. Зазначається, що в умовах дистанційного навчання педагогічні ради шкіл можуть самостійно визначати деталі освітнього процесу і завершення навчального року, а підсумкове оцінювання може здійснюватись віддалено.

– Незалежно від термінів карантину школам вже сьогодні варто готуватись до завершення навчального року. Тому ми надали розширені роз’яснення і рекомендації щодо завершення навчального року та оцінювання в умовах карантину і дистанційного навчання… МОН готує школи до різних варіантів розвитку подій, щоб завершити навчальний рік максимально ефективно, – зазначила т.в.о. Міністра освіти і науки Любомира Мандзій. 

Є й конкретні розпорядження. Зокрема, оформлення свідоцтв про здобуття базової середньої освіти, свідоцтв досягнень, табелів навчальних досягнень учнів має бути завершено не пізніше 15 червня 2020 року. Школи мають затвердити графіки видачі атестатів для випускників (9 та 11 класи), а решта учнів (1-8 та 10 класи), які не планують змінювати школу, зможуть отримати копії відповідних документів електронною поштою або в інший спосіб, а оригінал документа – у вересні 2020-2021 навчального року.

Також, з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби COVID-19, у 2019/2020 навчальному році школам рекомендовано не проводити масові заходи, зокрема – останні дзвоники та випускні вечори.

Старшокласники, а особливо учні випускних класів, добряче переживають за своє майбутнє в такій обстановці. Адже вони наразі в підвішеному стані з тим же ЗНО, атестатами та іншими речами, які пов’язані зі вступом до університету.

– Добре, що дев’ятикласникам відмінили державну підсумкову атестацію, а ось як складатимуть ЗНО одинадцятикласники, наразі ніхто не уявляє. Проте хотів би відзначити рівень самоорганізації майбутніх випускників, вони переживають, і їм не байдуже, що буде далі. Майже кожен з них розуміє, що для них це важливий етап у житті, саме тому вони приділяють навчанню дуже велику увагу. Щодо атестатів, то, можливо, вони будуть виключно електронними. Заповнимо їх також у певній електронній формі, та і все, – відзначив пан Домоцький.

Еженедельник "Семь Дней"
школи дистанційне навчання online учні уроки