Хаос в платіжках за газ у Чернігові: чому так сталося і що робити

Починаючи з весни цього року чернігівцям, що користуються природним газом, приходять платіжки без зазначення показань лічильників. Ситуація ускладнилася й тим, що суми, зазначені до оплати у квитанціях, не збігалися з цифрами, які чернігівці передавали телефоном. На запитання громадян до сервісного центру «Чернігівгазу» в установі пояснювали: стався збій системи.

Ми вирішили розібратися, що ж це був за «збій системи», звідки беруться суми у платіжках та чому з березня – квітня у квитанціях перестали друкувати показання.

Показання зі стелі

Щодня від самого ранку до «Клієнтського простору 104», який міститься в будинку на проспекті Перемоги, 108, досить жваво починають підходити люди. Переважна більшість із тих, з ким вдалося поспілкуватися, прийшли саме через незрозумілі цифри у платіжках. Один з наших читачів, Анатолій. розповідає: «Прийшов близько опівдні – записали в чергу 149-м. Дивлюся – приймають лише 46-го. Розвернувся і пішов».

Коли ми у вівторок, 20 липня, прийшли сюди – натовпу не було, проте клієнти постійно підходили. Один із чернігівців, який попросив не називати його ім’я, розповів свою, досить типову історію. Мовляв, приблизно з квітня у платіжках зникли дані про об’єм спожитого газу. У той же час чоловік зазначив, що кожного місяця заздалегідь передає їх через особистий кабінет. Платить за газ також вчасно. Однак після квітня ситуація змінилася: попри те що чоловік стабільно передавав усі потрібні дані, цифри в платіжках перестали відображати реальність. З’ясувати, чому так сталося, зателефонувавши на гарячу лінію, йому не вдалося. Каже, що слухавку просто ніхто не взяв. Тож він вирішив навідатися до «Клієнтського простору» особисто, адже суми в платіжках значно перевищують ті, які він мав би сплатити за власними підрахунками.

Чернігівка Вікторія оплачує чотири рахунки за газ. У трьох з них розбіжностей між даними, які вона передає, та сумою до сплати немає. А ось четвертий, каже жінка, прийшов аж на 3000 гривень. І це за перший місяць літа, коли будинок уже ніхто не опалював.

Был месяц, когда вообще не было показателей. И ни дозвониться, ни дописаться до сервисного центра невозможно было. Такое ощущение, что просто выключены все телефоны. В мае мы немного топили, так как было прохладно, и набежало на 700 гривен. А вот за июнь, летний месяц, пришло на 3000 гривен. Но показателей никаких нет в платежке. Я все данные, которые передаю, отмечаю в блокноте. И могу подсчитать, что такая сумма никак не могла получиться. Все же занесено в компьютере, можно же перепроверить. Почему они так делают – непонятно, – розповіла про свою ситуацію пані Вікторія.

У чернігівця Михайла, який також прийшов зі схожою проблемою, показання в платіжках зазначено. Однак із тими даними, які він передає через особистий кабінет, вони не збігаються.

За прошлый месяц у меня разница между показателями в платежке и показателями счетчика почти на четыре куба. Передаю одни показания, а они ставят совсем другие. И так с апреля. Пробовал звонить, а там автоответчик бесконечно повторяется, и никакой реакции. За прошлый месяц я израсходовал по счетчику четыре куба. А они написали больше семи кубов. И так уже третий месяц. У моих соседей ситуация такая же. Показатели передаю в основном через личный кабинет, но учитываются они или нет, вообще непонятно, – розповів Михайло.

Деякі люди, що також прийшли до «Клієнтського простору» зі схожою проблемою, припускають: показання лічильників, які вони передають за допомогою СМС, телефонних дзвінків або ж через особистий кабінет, просто ніхто не обробляє. А суми в платіжках пишуться навмання. Люди підозрюють, що газовики намагаються витягнути з них побільше грошей, сподіваючись, що дехто платитиме без зайвих питань. Тим більше – під час карантинних обмежень, коли відвідати сервісний центр особисто змоги не було. Телефони служби також не працювали, і доводилося платити за тими даними, які приходили.

Самі винні

Ми надіслали до АТ «Чернігівгаз» журналістський запит, чому склалася така ситуація та чи буде вона вирішена. У відповіді було зазначено, що у всьому винні споживачі, які передавали занижені показання взимку цього року.

«Проблема виникла через те, що частина споживачів передавала некоректні показники. Холодна і затяжна зима призвела до різкого зростання споживання газу, а ринкові умови – до різкого стрибка цін в цей же період. Це змусило багато домогосподарств шукати можливості для зниження фінансового навантаження на сімейні бюджети. В січні-лютому 2021 року частина домогосподарств з газовим опаленням передавали «Чернігівгазу» обсяги споживання близько 50 кубометрів газу на місяць, що не може відповідати дійсності, адже зазвичай в опалювальний сезон ці ж домогосподарства споживають 300-400 кубометрів газу. Через те, що частина споживачів передавали показники газу, які не відповідають спожитим насправді обсягам, виникло викривлення загального обліку», – ідеться у відповіді.

Нині ж показання збираються, так би мовити, вручну. По місту ходять 82 контролери, які фотографують цифри на лічильниках на телефон і передають їх до загальної бази даних. Після того їх звірятимуть із тими, які людина надсилала раніше, і, відповідно, коригуватимуть майбутні нарахування. Однак протягом зміни контролери можуть обійти не більше ніж 2000 господарств, тож процес звіряння показань з лічильників і тих показань які передавали люди, триватиме принаймні кілька місяців. Його можна прискорити, запросивши контролера особисто.

Що робити?

У «Чернігівгазі» обіцяють, що всі гроші, переплачені через некоректні дані в платіжках, врахують на майбутнє. Причому як у випадках, коли людина переплачувала за спожитий газ, так і коли вона платила менше, ніж потрібно. Тобто фактично відповідь на запитання, платити чи ні за некоректними квитанціями, переклали на абонентів: або ж сплачуйте і сподівайтеся, що це потім зарахується, або ж дотримуйтеся власних розрахунків і сподівайтеся, що до вас не застосують пеню.