«Пошкодувала, що не вмію водити, під час облоги Чернігова, адже почувалася дуже безпорадною». «Автомобіль – мої «другі ноги», сьогодні вже не уявляю без них свого життя». «Коли в тебе троє дітей, то всюди встигати без автомобіля просто нереально»…
Спостерігаю, що в колі моїх знайомих і приятельок стало значно більше водійок. Жінки та дівчата віком від 18 до 65 і навіть старше отримують права та сідають за кермо, купують власні автомобілі. Чоловіки та хлопці в цей час, напевно, теж стають водіями, але для мого ока це якось не так помітно.
Задумалася, чи легко зараз навчитися керувати автомобілем, і що мотивує майбутніх водіїв. Більше ясності у ці питання вносять директор Чернігівського обласного спортивно-технічного клубу Товариства сприяння обороні України Олександр Кухаренко та директор «Автошколи Маринченка» Андрій Маринченко.
«Нові групи стартують щомісяця»
- Напевно, тим, хто хоче сісти за кермо автомобіля – і чоловікам, і жінкам, потрібно почати з вибору автошколи? На що варто звернути увагу?
Олександр Кухаренко:- Наша школа водіїв, напевно, найстарша в місті, тому саморекламою займатися не будемо. Нехай краще інші скажуть, хто та як готує водіїв. Навчання у нас ведеться і онлайн, і офлайн. За новими стандартами курс підготовки водіїв поділений на дві частини. Спочатку - теоретична частина. Ми читаємо лекції вживу, не переходили в онлайн. Хоча якщо є бажаючі або хтось не може відвідувати заняття, далеко живе, хворіє, надаємо доступ до відеоуроків. Гадаю, людям цікаво побачитися та поспілкуватися. Все показуємо на великому екрані.
Андрій Маринченко:- Наша фішка - грунтовна теоретична підготовка майбутніх водіїв. У нас працюють досвідчені викладачі. Багато уваги приділяємо рішенню екзаменаційних задач. Розглядаємо приклади та можливі дорожні ситуації, робимо їх аналіз з групою. Заняття проводяться на відповідному сучасному рівні з застосуванням мультимедійних фільмів, Інтернет ресурсів тощо, всі заняття очної форми дуже цікаві.
Спеціалісти з практичного керування – всі зі стажем і мають педагогічний досвід, практичні заняття проводять з урахуванням психологічних і вікових особливостей учнів. Тобто ми націлені на індивідуальний підхід до кожного.
Як часто розпочинають навчання нові групи?
Олександр Кухаренко:- Буває, щомісяця набираємо нові групи, буває, двічі на місяць. У нас дозволяє це робити і кількість приміщень, і наявна техніка, і спеціалісти.
«Бувають навіть суто жіночі групи»
- З якого віку можна починати навчатися і скільки триває цей процес?
Андрій Маринченко:- На категорії А та А1 (мопед і мототранспорт) – з 16 років, на категорії В і С – з 18 років. На день закінчення курсу з теорії слухачу має виповнитися 18 років.
Олександр Кухаренко:- Теоретичний курс за новими програмами триває всього три тижні. Коли я починав працювати 30 років тому, на підготовку з теорії відводилося 194 години. Це десь три-три з половиною місяці, і заняття проводилися тричі на тиждень. Паралельно йшов курс практичної підготовки. А потім теорію почали скорочувати. Років десять тому скоротили на половину. А зараз це всього 64 години.
- За вашими спостереженнями, чи стало більше людей, зокрема, жінок, які хочуть отримати права? Що вони кажуть про свою мотивацію?
Олександр Кухаренко:- Так, жінок стало значно більше. У нас бувають групи, де всього три-чотири чоловіки, а десять чи більше – жінки. Бувають і суто жіночі групи. Щодо мотивації, то вона дуже різна.
Буває так: автомобіль є, а чоловік воює, якби вона вміла керувати… Це дуже сильно мотивує. Хто старший – хоче їздити на дачу, а діти зайняті, чоловіку це не цікаво. Треба поливати, забирати врожай. Хто молодший, сімейний – хоче возити дітей до школи, на гуртки тощо. Були й такі дівчата, яким батьки дарували автомобіль на 18 років. А хтось просто приходить за компанію.
Андрій Маринченко:- Дійсно, жінок, які хочуть отримати права, стало більше. На цей час у нас приблизно 60-70% жінок і дівчат у кожній групі. Ми живемо в такий час, коли все дуже швидко змінюється. Може, сьогодні в родині нема автомобіля, а завтра вже є, з’явилися можливості: інша робота чи службове авто, отримали спадок, подарували рідні.
Якщо людина давно не їздила, щось забула, завжди можна взяти кілька уроків з практичного водіння, згадати, як керувати авто. Все-таки краще мати посвідчення водія. Хтось закінчує теоретичний курс, а потім щось змінилося, і до здачі екзамену проходить час. Може, не з першого разу складають іспити. На перездачу приходять не одразу.
«Старшим людям треба більше часу»
- До слова, що можете сказати про особливості практичного навчання майбутніх водіїв?
Олександр Кухаренко:- Коли людина склала іспити з теоретичного курсу, вона повертається в автошколу, де навчалася, чи в іншу – зараз можна міняти школи, і проходить практичний курс. За програмою на це виділяють 40 годин. Якщо успішно пройшла практичний курс і здала тести, отримує тимчасове посвідчення водія, яке діє два роки. Якщо за цей період не отримувала штрафи, то тимчасове посвідчення міняється на постійне.
- Всього 40 годин практики, аби стати водієм? Це реально?
Олександр Кухаренко:- Коли я починав, було всього 23 години. Звісно, це реально.
Андрій Маринченко:- Учні нашої автошколи мають вибір навчального автомобіля з урахуванням своїх планів, а саме, який автомобіль вони планують у майбутньому водити (це «Ланос», «Шкода», «Рено» чи «Опель») як з механічною коробкою передач, так і КП-автоматом. Наш досвід переконує: після навчання учні зможуть впевнено та безпечно керувати своїм улюбленим авто.
- А ще мене цікавить, чи реально навчитися водити машину в 50+, в 60+?
Олександр Кухаренко:- З моєї практики найстаршим ученицям було 73, 75 і 76. І це всі жінки. Так, справилася тільки одна пані, і справилася тому, що в неї раніше було посвідчення, вона керувала автомобілем, але мала велику перерву, десь років 20. Посвідчення було втрачене, тому довелося заново вчитися та відновлювати навички. Вона успішно здала іспити й керувала транспортним засобом.
Звісно, краще раніше починати. Але якщо старшим людям більше потрібно часу, то можна взяти стільки годин, скільки потрібно. Загалом таких учнів у нас на сьогодні немало.
Андрій Маринченко:- Зараз у нас більшість учнів – люди середнього віку, які усвідомлено приходять на навчання. Слухачів більш старшого віку менше. Можливо, вони вже мають посвідчення водія та досвід керування авто.
Що до навчання в 60 років - це нормально, особливо, якщо людина вже має досвід керування. Такі водії вже не "лихачать" на дорозі й менше створюють небезпеки. Звичайно, в будь-якому разі варто врахувати медичні показники як для людей старшого віку, так і для молоді.
- Дякую за розмову!
Для отримання більш детальної інформації:
1.Чернігівський обласний спортивно-технічного клуб Товариства сприяння обороні України: 066-566-44-10, 066-938-23-47