«Ілюстрація — один з найкращих видів діалогу, зрозумілий кожному»: історія успіху художниці з Чернігова

Ілюстраторка з Чернігова Альбіна Колесніченко співпрацює з 5 видавництвами, за рік стала учасницею 20 виставок у 13 країнах світу, щоб допомогти Україні під час війни. В її добірці співпраць  The Village, Сільпо, Monobank, TEDx, «Видавництвом Старого Лева», Віват, «Лабораторією» та видавництвом «Наш Формат», Uanimals і не тільки. Її шлях становлення як ілюстраторки, найуспішніші кейси й поради юним ілюстраторам читайте далі в матеріалі від «Наш Київ».

– Як розпочався ваш творчий шлях в ілюстрації?

В ілюстрації я майже 8 років, проте малювати обожнювала з дитинства. Я мріяла про професію художника обережно, тому що в школі серед вчителів була думка, що «малювати — це не робота, а хобі» і що «художник завжди голодний». Багато вирішила підтримка батьків, які завжди радили обирати те, що подобається і приносить задоволення. Тому, на противагу дорікань вчителів, тато купував мені найкращий мольберт, фарби, їздив в Київ за найкращими вугільними олівцями, бо у моєму місті Чернігові таких не було. Так я пішла вивчати живопис, малюнок і скульптуру в університет, а потім стала викладачем малювання.

Однак я швидко вигоріла. У той момент згадала, що мріяла колись спробувати проілюструвати кольорову дитячу книжку. Тоді почала вигадувати й створювати персонажів у “наївному стилі”. Так у мене накопичилось багато списаних скетчбуків. Друзі запитали: “А чому ти не показуєш свої роботи?” Я переступила через страх критики й почала активно викладати свої малюнки в соцмережі, Вже через пару місяців мені написали одразу три видавництва, серед яких «Видавництво Старого Лева», з пропозицією проілюструвати дитячу книжку. Про таку співпрацю я могла тільки мріяти!

– Як з’являються ваші твори? Що на них впливає?

Зараз важко уявити створення будь-чого, що існує поза межами сьогоднішніх подій. Однак треба бути дуже обачним і обережним, використовуючи деталі, сюжети, символи й кольорові поєднання [на такі теми].

Умовно я можу поділити свої ілюстрації на три види:

1. Комерційні – ті, які я створюю для проєктів, брендів, книжок, журналів. Вони можуть бути тематичні, створені на основі технічного завдання і в співтворчості з іншими митцями.

2. Соціальні ілюстрації – те, про що я не можу мовчати, а найчастіше те, про що хочеться кричати. Зараз майже все про війну. Ці ілюстрації — моя рефлексія на події й спосіб їх “вивезти”. З практичного, завдання таких ілюстрацій — привернути увагу іноземців і нагадати про те, що переживає наша країна. Ці ілюстрації використовуються на виставках, ЗМІ, іноземних журналах, на акціях підтримки, на благодійних аукціонах.

3. Ботанічні роботи – це моє «guilty pleasure». просто малювати квіти, тварин, орнаменти для свого задоволення. Часто порівнюю це з медитативним процесом. У цих роботах найбільше легкості й спокою.

– Як зараз працюють українські ілюстратори?

Ілюстратори працюють невпинно. Вони заряджають планшети між відключеннями світла та хочуть мати більше ніж 24 години в добі, щоб закривати ілюстраціями збори для військових. Відчуваю велике єднання серед українських ілюстраторів зараз і з перших днів повномасштабного вторгнення.

Лише за останній рік я доєдналась до більше ніж 20 виставок у 13 країнах світу разом зі своїми колегами, щоб зібрати кошти на такмед, реабілітацію військовим, допомогу дітям, які втратили батьків у цій війні, тваринам, яких евакуюють з прифронтових територій.

Ілюстрація — один з найкращих видів діалогу, зрозумілий кожному.

Ви можете не знати якоїсь мови, не прочитати меседж, але малюнок розповість про події в якому б куточку світу не був. Один з найкращих клубів ілюстраторів зараз, що створюють надважливі проєкти – це Pictoric.

І, звісно, нікуди не поділись старі проблеми, які поступово дістаються з полички «не на часі». Це і незнання авторського права, і крадіжка робіт — піратство, і використання ілюстрацій без дозволу автора. Нам ще дуже багато треба зробити, щоб бути добре обізнаними у сфері інтелектуальної власності.

– Які виклики є сьогодні для ілюстраторів?

У свій час я не була готова до розуміння, що бути ілюстратором – це не просто «малювати». Це бути комунікаційником та відповідати на всі листи, а також вести перемовини. Це бухгалтером і юристом — вчасно сплачувати всі податки, розбиратись в договорах, виставляти рахунки, вміти убезпечити свої роботи й захистити авторське право. Також піарником – розповідати про свої роботи та показувати їх. А ще менеджером, щоб контролювати всі проєкти, в які ти залучена. Насправді є ще багато ролей, про які не одразу думаєш, занурюючись у професію. Це може лякати перший час, але завжди на всі ці напрямки можна залучити спеціалістів.

Зараз у мене є окремий менеджер мого сайту, консультації й допомога бухгалтера і юриста за необхідністю, підтримка партнерів, які взяли на себе великий об‘єм роботи (розповсюдження мерчу, співпраця з магазинами) і зекономили мені багато часу, коли я можу просто малювати.

– Як художнику почати продавати й монетизувати творчість?

Перший крок – перестати ховати свої роботи «в стіл». Зараз світ перенасичений візуалом, інформацією, а шанси побачити ваші роботи, якщо ви їх приховуєте, дорівнюють нулю. Раджу:

  • створити портфоліо з ваших кращих і різноманітних робіт. Якщо вам важко це зробити, є багато курсів, де вам допоможуть з цим професіонали: школа SKVOT, PROJECTOR, Domesticа. Також можна звернутись на портфоліо рев‘ю до вже відомих або ваших улюблених ілюстраторів;

  • Якщо ви вже маєте портфоліо або навіть сторінку, наповнену вашими роботами в соцмережах, але вам ніхто не пише, зробіть перший крок самі. Ви можете написати улюбленим видавництвам, брендам, ілюстраторським агенціям, що мрієте створити ілюстрацію для них і розказати про свою творчість;

  • Якщо ви створюєте листівки, постери, картини, запропонуйте тематичним шоурумам виставити їх у своєму просторі. Зараз багато бізнесів зацікавлені співпрацювати з українськими митцями;

  • Також ви завжди можете самостійно продавати свої роботи через сайт або соцмережі.

– Чи приносить мистецтво гроші сучасним художникам?

Так. Все залежить від якості ваших робіт, формату ілюстрацій, професіоналізму, репутації. І не на останньому місці — фінансової грамотності. Ви можете обрати працювати фрілансером або працевлаштуватись на постійній основі в компанію чи агентства, реалізовувати свої роботи в багатьох напрямках чи сконцентруватись на чомусь одному, працювати з українськими, або закордонними видавництвами, брендами, галереями. Поле – неймовірно широке, все залежить від вашого бажання, наполегливості й праці.

Основні напрямки, в яких я монетизую свої ілюстрації:

  • 5 видавництв, для яких я ілюструю книжки й створюю обкладинки;
  • власний сайт, на якому продаю свої роботи в електронному і друкованому вигляді (albina.in.ua)
  • колаборація з брендом Gifty, які створюють якісний мерч з моїми роботами й реалізувать його по всій Україні та за кордоном;
  • співпраця з Ілюстраторською Агенцією як фрілансер;
  • українські бренди, фонди, компанії, для яких я створюю роботи;
  • спільні виставки робіт закордоном і аукціони (всі кошти передаються на такмед і допомогу військовим).

Завжди є попит на особистий унікальний стиль, тому важливо в це вкладатися. Я захоплююся українськими видавництвами, які розширюються, перевидають українську класику, перекладають світові бестселери та залучають все більше нових талановитих письменників. Звісно, вони зацікавлені у нових ілюстраторах зі свіжим баченням і власним стилем. Також українські бренди одягу, мерчу, продуктів зацікавлені в якісній візуалізації й залученню до співпраці саме українських митців.

– Який свій проєкт або ілюстрацію вважаєте найуспішнішим і чому?

Мої улюблені ілюстрації – це ілюстрації серії «Free Azovstal Defenders» як нагадування про всіх військових, яких ми чекаємо з полону. А також серія ілюстрацій «Дерево життя», бо завдяки ним мені вдається збирати донати й закривати збори для допомоги безпритульним тваринам, врятованим з зони бойових дій.

Ілюстрації, які не тільки розповідають, а і спонукають до вирішення соціальної проблеми, для мене найкращі.

Текст: Дар'я Янушкевич, «Наш Київ»


Хочете швидше дізнаватися про найцікавіші і найважливіші новини?
Приєднуйтесь до наших каналів:
- в TELEGRAM
- у VIBER
- в 
INSTAGRAM
Тут тільки найактульніші відео, новини та історії Чернігова!