Ціни на українських автозаправних станціях зросли після нового року. Це, зокрема, зумовлено черговим підвищенням акцизів, а також зростанням вартості нафтопродуктів на світових ринках. Чи збільшуватимуться і далі, з’ясовував Центр громадського моніторингу та контролю.
Україна отримую пальне з 15 країн
Хоча ще у 2022 році Україна повністю втратила всі джерела постачання пального, нині цей ринок продовжує зміцнюватися. А Україна отримує пальне одразу з 15 країн. Серед найбільших постачальників: Польща, Румунія, Греція, США. У 2024 році до переліку долучилася ще й Німеччина. “Звідти почали надходити помітні обсяги саме бензину автомобільного. Це є наслідком того, що споживання бензину в Європі падає, виробництво залишається великим. І відповідно зʼявився новий напрямок, який раніше важко було навіть собі уявити”, – повідомив експерт з ринку пального Сергій Куюн під час брифінгу в Медіацентрі Україна.
Постачання різних видів пального до України зростає неоднорідно: у 2024 році імпорт дизпалива зріс, в той час, як імпорт скрапленого газу, навпаки, знизився.
Обсяги імпорту у 2024 році трохи відрізняють від попереднього. Бензину ввезли (-0,4% порівняно з 2023 р.), дизпального – 6,6 млн т (+7,5%), LPG – 900 тис т (-7,2%).
“Знижується споживання бензину та скрапленого газу – це пальне, яке споживають здебільшого фізособи для легкових автомобілів. Відповідно, це може свідчити і про міграцію, яка триває, і про те, що багато хто сьогодні приєднався до війська”, – пояснив Куюн. Водночас, на думку експерта, зростання імпорту дизельного пального може бути повʼязане зі збільшенням активності вантажних перевезень.
Чому дорожчає пальне?
Підняття акцизів на пальне, а також зміна цін на світових ринках, спричинили зростання цінників на українських автозаправних станціях. Відповідно до моніторингу Консалтингової групи “А-95”, від першого січня в Україні зросли ціни на бензин, дизель та скраплений газ. Подорожчання склало 1-2 гривні, залежно від АЗС. За словами Сергія Куюна, коливання в таких межах відбуваються часто, оскільки це особливість ринку, в якому присутня залежність від світової ціни.
“Якщо ми рік розпочали з ціни 74 долари за барель, то вчора (14 січня – ред.) вона була 82 долари. 10% додала ціна нафти. Відповідно не змогли втримати на колонках ціни оператори. Ціна буде зростати, тому що дійсно досить суттєвий підйом світового ринку”, – наголосив Куюн.
Експерт не вбачає передумов, аби ціна іще більше зростала. “Говорити про те, щоб ціна додала на сім гривень, десять гривень на літрі або 20-15% від ціни – для цього немає сьогодні підстав абсолютно ніяких”, – запевнив він.
Експерт також нагадав, як змінилися ціни на пальне в Україні протягом 2024 року. Так, 95-й бензин за минулий рік подорожчав на 4,7 грн (9,5%), дизпальне додало 2,4 грн (4,7%), скраплений газ зріс у ціні на 3,1 грн на літрі (12%).
Нагадаємо, вересні минулого року Володимир Зеленський підписав закон, який передбачає підвищення ставок акцизного податку на пальне до європейського рівня до 1 січня 2028 року. Перше підняття акцизу відбулося 1 вересня 2024. Друге – 1 січня 2025. Зібрані завдяки підвищенню акцизів кошти спрямовують на підтримку Сил оборони.