• Головна
  • Коронавірус + фейки = подвійна небезпека. Говоримо з чернігівським медіаекспертом
16:30, 30 серпня 2020 р.

Коронавірус + фейки = подвійна небезпека. Говоримо з чернігівським медіаекспертом

Інфекція COVID-19 і сама по собі – надзвичайно небезпечна штука. А коли до неї приєднуються ще й інформаційні атаки – ситуація може вийти з-під контролю і набути непередбаченого характеру.

Тож дотримуватися гігієни потрібно не лише у вигляді миття рук, носінні маски чи дезінфекції поверхонь, але й у форматі правильного споживання інформації.

Про те, звідки беруться фейки, хто зацікавлений у поширенні неправдивих новин і які можуть бути наслідки для людей, що не надто переймаються достовірністю інформації, ми поговорили з головою «Громадського ТБ: Чернігів» Сергієм Зосименком.

За його словами, рідко коли фейки стають результатом розваг. Як правило це сплановані акції, спрямовані на досягнення конкретної мети. Адже розігнати фальшиву новину – справа не дешева.

– Основна умова виникнення й успішного поширення фейків – необізнаність чи некомпетентність людей. Але це ще не найгірший варіант. Тому що другий варіант – цілеспрямована робота, яка має на меті досягнення конкретних політичних чи геополітичних цілей, – пояснює Сергій Зосименко.

Він каже, що одним з головних джерел неперевіреної інформації, яка запускається в український інформаційний простір є Росія.

– Якщо ми говоримо про коронавірусні фейки, то основний потік такої інформації, як свідчить моніторинг, надходить із двох джерел – Китаю та Росії. Починається з того, що автору потрібно отримати якийсь результат. Наприклад, у нашій ситуації війни з Росією і коронавірусом що може Росія вчинити, щоб зробити нас вразливішими? Можуть розповсюджувати фейки про те, нібито Всесвітня організація охорони здоров’я сказала, що маски носити не потрібно взагалі.

Система нескладна: спочатку фейк з’являється у якихось одноденних групах у соціальних мережах або на «зливних бачках» – сайтах, які не гребують розміщувати сумнівну інформацію, не ускладнюючи собі життя перевіркою фактів. Уже потім деякі ЗМІ розповсюджують фальшивки з посиланням на ці «джерела», а люди розганяють по фейсбуку чи інших соціальних мережах.

Основний гачок, на який ловлять людей, – сильне почуття. Фейк буде успішним, коли інформація має емоційне забарвлення: збуджує, викликає якусь сильну емоцію.

– Щоб читач зробив «АХ!» і потім захотів зробити лайк і репост. Все це створюється для того, щоб зробити якусь групу людей чи цілу країну вразливішою, – каже експерт. І додає: від початку пандемії коронавірусу ситуація з продукуванням та розповсюдженням фальшивих новин набула системного характеру.

***

Здійснено в рамках проекту за підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США в Україні. Поглядиавторівнеобов'язковозбігаютьсязофіційноюпозицієюурядуСША. / Supported by the Media Development Fund of the U.S. Embassy in Ukraine. The views of the authors do not necessarily reflect the official position of the U.S. Government.

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
#Сергій Зосименко #інформація #фейки
Оголошення
live comments feed...