• Головна
  • Захист прав споживачів під час воєнного стану: як пройти квест
17:41, 7 листопада 2022 р.

Захист прав споживачів під час воєнного стану: як пройти квест

Захист прав споживачів під час воєнного стану: як пройти квест

В Інтернеті можна знайти дописи українців, які скаржаться, що не можуть захистити свої споживацькі права, навіть звернувшись до профільної інституції – Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (скорочено – Держпродспоживслужби).

У наведених прикладах містяться відповіді чиновників, які відмовляють в перевірках імовірних порушників, посилаючись на Постанову Кабінету міністрів України «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» та радять споживачам, чиї права були порушені, повторно звертатися вже після закінчення воєнного стану (тобто після перемоги України).

Тож чи дійсно наразі Держпродспоживслужба не захищає споживачів та як відстояти свої права? Ми намагалися знайти відповіді.

Позиція чиновників

Пресслужба Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області переадресувало нас до матеріалу «До уваги споживачів!» на сайті установи.

У тексті підтверджується достовірність тієї інформації, про яку пишуть в Інтернеті:

- На теперішній час Держпродспоживслужбі та її територіальним органам заборонено проводити планові та позапланові заходи державного нагляду (контролю) у сфері додержання законодавства про захист прав споживачів, - пишуть чиновники.

При цьому звернутися до Держпродспоживслужби, у разі, якщо ваші права були порушені, Ви все ж можете. Перевірку порушників не проведуть, але вам мають надати рекомендації:

- Розгляд такого звернення буде здійснено без проведення перевірки додержання законодавства про захист прав споживачів. За результатами розгляду звернень споживачам надаються відповідні рекомендації та консультації з питань положень законодавства, що регулюють порушене питання, - зазначають у Держпродспоживслужбі.

Крім того у відомстві нагадують, що крім них, захистом прав споживачів, відповідно до чинного законодавства, займаються Мінекономіки, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суди.

Хочеш захистити права – тобі у суд?

Наталія Кулікова, Фото з Інтернету

Наталія Кулікова, Фото з Інтернету

Щоб зрозуміти, як зараз споживачу захистити свої права, ми звернулися до експертки:

- Все залежить від того, що відбулося. Якщо це щось достатньо серйозне, вартісне і людина готова відстоювати свої права, то це можна наразі зробити лише у судовому процесі. Щоб довести, що права споживача порушені, людина витратить час. І, якщо вона не підпадає під соціально незахищені верстви населення, то також і гроші на адвоката. Або, вона має самостійно представляти свої інтереси у суді, - коментує керівниця програм Чернігівського громадського комітету захисту прав людини Наталія Кулікова.

Але експертка нагадує, що деякі категорії українців мають право на безоплатну адвокатську допомогу, але навіть у такому разі швидко відстояти свої права не вийде:

- Якщо це пенсіонери, малозабезпечені, особи з інвалідністю, учасники бойових дій – вони мають право на безкоштовного адвоката через Центр надання безоплатної вторинної правової допомоги. У такому випадку адвокат надається від держави й він може представляти інтереси людини у суді. Але це час. Щонайменше, це десь три місяці. Якщо людина вважає, що в неї є цей час, то вона може і має право відстоювати свої права у судовому процесі. Але тут все залежить саме від людини, - підкреслює Наталія Кулікова.

Проте правозахисниця рекомендує перед зверненням до суду спробувати звернутися до самої організації, яка порушила ваші права:

- Людина має спочатку спробувати у досудовому порядку врегулювати це питання: письмово звернутися до організації, яка надала послугу чи продала товар. Отримати чи не отримати відповідь. І тільки потім у судовому процесі відстоювати свої права. Інших варіантів на сьогодні немає, - зазначає експертка.

Отже, несподівано, війна вплинула навіть на можливість українських споживачів захистити свої права. Порушувати їх продовжують, однак відстояти справедливість тепер і довше, і складніше.

Але насамкінець, хотілося б поділитися особистою історією: у минулу п’ятницю я поміняв ремінь на ручному годиннику. Вперше вдягнути його вирішив у суботу. І… ремінець одразу порвався. Довелося знову йти до майстра. Він поміняв ремінь безкоштовно та без зайвих запитань. Бо крім всього іншого, є такий термін, як репутація. А вона зазвичай дуже важлива для відповідальних підприємців.

Тож бажаємо Вам, шановні читачі, щоб Ваші права не порушували. Чекаємо і, за можливості, наближаємо перемогу України, яка дозволить українцям знову почуватися захищеними.

Дякуємо ЗСУ!

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
#захист прав споживачів #Наталія Кулікова #Держпродспоживслужба
Оголошення
live comments feed...